Wednesday, November 19, 2008

Review: Nokia N95 8GB


Nokia telahpun memasarkan penyempurnaan Nokia N95 iaitu N95 yang di seru-serukan 8GB. N95 8GB ini datang dengan warna hitam dan hanya mengalami sedikit perubahan dari generasi sebelumnya.

Perubahan yang paling ketara adalah kapasiti memory yang cukup besar iaitu 8GB. Pada kenyataannya adalah memory keseluruhan adalah 8,2GB, termasuk system memory 100MB untuk mesej, ringtone serta lain-lain keperluan system. Kapasiti ini bertujuan untuk menyimpan file-file berukuran besar macam photo beresolusi tinggi, muzik, video dan file-file multimedia yang lain.

Kemampuan yang terdapat pada N95 8GB ini sekali pandang nampak sama dengan N95. Tapi kelebihan lebih menonjol pada sektor digital. Selain dengan Connection GPRS, 3G, HSDPA N95 8GB juga memiliki kelebihan Wi-Fi 802.11. Kemudian tampa melupakan utilities, handphone yang banyak membuat eksekutif muda tertarik untuk memilikinya ini juga di intergrasi dengan GPS dalam screen berukuran 2,8 inci dimana memungkinkan pengguna mengenali kawasan sekitar.

Walaupun hanya menggunakan screen TFT, N95 8GB lebih besar 0,2 inci daripada generasi sebelumnya dan mampu memberikan kualiti gambar hingga 16 juta color. Rasanya ini belum cukup sempurna bagi saya kerana screen masih beresolusi QVGA.

N95 8GB menggunakan batery versi terbaru 1200 mAh Li-Ion dimana lebih besar dari N95 dan tentu sahaja tidak akan menjamin daya tahan untuk waktu yang lama kerana keperluan digital bertambah pada kemampuannya berbading N95.

Hmm.. Nak beli belum mampu lagi... tengok, peggang jer lah nampaknya...

No comments: